×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اطلاعیه ها

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

اقتصادزمانه : دکتر احمد احمدی صدر دبیر قرارگاه اجتماعی شهر تهران می گوید علاوه بر ۴۰ خودروی وَن حامی شهر که وظیفه جمع‌آوری کارتن‌خواب ها و بی‌خانمان‌ها را با آغاز فصل سرما دارند حدود ۱۰ اتوبوس نیز به صورت ثابت در سطح شهر آماده خدمت رسانی افراد بی سرپناه خواهند بود.

به گزارش روابط عمومی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، دکتر احمدی صدر در گفت‌وگو با همشهری آنلاین توضیحاتی را پیرامون آخرین وضعیت مددسراهای سراسر تهران برای اسکان دادن به افراد بی سرپناه ارائه داد.
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی می‌گوید: براساس برنامه‌های مدیریت شهری برای شهروندان تهران به ویژه اقشاری که به هر دلیلی بی‌خانمان یا بی‌سرپناه هستند مانند مسافران، کارگران فصلی که گاه یک یا ۲ شب به محل اسکان نیاز دارند و همچنین بی‌سرپناهانی که ممکن است در شهر باشند. در واقع این افراد به اسکان موقت نیاز دارند. در همین راستا طرح اسکان از سوی سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران در حال اجراست.گام نخست در طرح اسکان،کمک کردن به این افراد برای انتقال به مددسراهای سازمان خدمات اجتماعی در سراسر تهران است. انتقال افراد بی‌سرپناه در سال گذشته با ۱۵ خودرو وَن انجام می‌شد.
احمدی‌صدر می‌افزاید: از ابتدای کار مدیریت شهری جدید بیش از ۵ هزار ظرفیت در مددسراها و گرمخانه‌ها برای معتادان متجاهر ایجاد شده است. این ۵ هزار ظرفیت یک اتفاق خوب برای شهر تهران محسوب می‌شود. اغلب معتادان متجاهر بودند و اکنون طبق قانون باید در یک محیط خاص بین ۶ ماه تا یک سال نگهداری شوند و مجرم تلقی می‌شوند. به همین خاطر اینها از داخل گرمخانه‌ها انتقال داده شدند به مراکز ماده ۱۶ و با این انتقال، ظرفیت گرمخانه‌هایمان نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. در همین راستا گرمخانه‌ها آمادگی پذیرایی از کسانی را دارند که به هر دلیلی نیاز به اسکان موقت دارند. امسال برای اینکه بتوانیم خدمات‌ بیشتری به این افراد ارائه بدهیم و در واقع کمترین حضور افراد بی‌سرپناه را در شب‌های سرد در سطح شهرداشته باشیم، تعداد این خودروها را افزایش دادیم. اکنون ۴۰ خودرو در این زمینه خدمات‌رسانی می‌کنند.
او تأکید می‌کند که در همین راستا برای ۲۲ منطقه پایتخت، اعتباری جداگانه اختصاص یافته است که هر منطقه به صورت ویژه یک خودرو برای گشت داشته باشد، همچنین ما هم مستقلا” در سازمان ۱۵ خودرو دیگر را دیگر را به صورت پشتیبانی قرار دادیم تا در زمینه انتقال بی‌سرپناهان به مددسراها، به مناطق کمک کنند. علاوه بر استقرار خوردوهای وَن در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، ۱۰ اتوبوس‌ را هم در نقاط شناسایی شده از حضور و تجمع افراد بی‌خانمان فعال کردیم تا در صورت مشاهده افرادی که تمایل ندارند به هر دلیلی به گرمخانه برود و تمایل به اسکان موقت یک شبه دارند، سرپناه داشته باشد.
در واقع این اتوبوس‌ها، اتوبوس‌هایی است که از ناوگان اتوبوسرانی خارج شده و در مسیر و خطوط اتوبوسرانی تردد ندارند و فعال نیستند. این اتوبوس‌های سیار در چند نقطه که در تهران پیش‌بینی کردیم، مستقر می‌شوند. این اتوبوس‌ها در میدان‌هایی همچون میدان تجریش، راه‌آهن یا نزدیک پایانه‌های مسافربری و ترمینال‌ها میدان ثابت است. حتی مسافرهای شهرستانی که نیمه شب به تهران می‌رسند و جایی هم ندارند و نمی‌خواهند به گرمخانه یا مهمانسرا و هتل بروند، در این اتوبوس‌ها به آنها خدمات ارائه می‌شود.
احمدی‌صدر می‌گوید: این اتوبوس کاملا” موقت و اضطراری پیش‌بینی شده است تاکسی بیرون نماند. با اجرای طرح حامی شهر در سال گذشته آمار معتادان خیابانی که شب را بدون سرپناه می‌گذراندند و بر اثر سرما فوت می‌شدند، به صفر رسید. امسال هم امیدواریم با اجرای گشت سیار حامی شهر و اسکان اتوبوسی، فوتی‌ نداشته باشیم. این اتوبوس‌ها به سیستم گرمایشی مجهز است و بی‌خانمان‌ها با اسکان در داخل آن، از گزند سرما در امان هستند. در اتوبوس مددکار حضور دارد و یک نفر هم به عنوان پشتیبان مددکار است. همچنین علاوه بر سرپناه و جای خواب، غذای گرم در اختیارشان قرار می‌گیرد.
این اتوبوس یک سرپناه موقت و به عنوان مددسرای سیار فعالیت می‌کند. برخلاف دیدگاه‌های این روزها در دنیای مجازی، این اقدام به معنای اتوبوس‌خوابی‌ نیست.
احمدی صدر با بیان این مطلب توضیح می‌دهد: اکنون بیش از ۵۰ درصد از مراکز تحت پوشش و مددسراها، خالی است، فرد معتاد علاقه‌ای برای رفتن به گرمخانه و مددسرا ندارد. این اتوبوس سیار برای این افراد است که شب را در سرما نگذرانند. هر اتوبوس بین ۳۰ تا ۳۵ نفر ظرفیت دارد، منتهی این اتوبوس‌ها کاملا” پر نمی‌شود،
بدلی: برای مثال در بازدید گذشته در یک اتوبوس ۳ نفر، در اتوبوس دیگر ۱۱ نفر و دیگری هم ۵ نفر حضور داشتند. وقتی از آنها می‌پرسیدیم که چرا به گرمخانه‌ها مراجعه نمی‌کنند، می‌گفتند ما کار داریم و صبح زود می‌خواهیم برویم. یعنی متأسفانه معتادانی بودندکه تمایل نداشتند به گرمخانه بروند و از مصرف و محیط مصرف دور باشند.
احمدی‌صدر با بیان اینکه برای ما فرقی نمی‌کند فرد معتاد، بی‌سرپناه، کارتن‌خواب یا آسیب‌دیده اجتماعی باشد، این ها را فرزندان و خانواده خودمان می‌دانیم و به آنها خدمات ارائه می‌دهیم از شهروندان درخواست می‌کند همچون سنوات گذشته اگر بی‌سرپناه یا کارتن‌خوابی را دیدند با سامانه ۱۳۷ با تماس بگیرند تا در اولین فرصت، فرد بی‌سرپناه به گرمخانه جابه‌جا شود. او توضیح می‌دهد: گشت‌های ما سراسر تهران را پوشش می‌دهد، به همین خاطر امسال با افزایش ۳ برابری گشت‌ها در مناطق شهر تهران، زمان تقریبی برای جمع‌آوری و انتقال آسیب‌دیدگان کمتر از یک ساعت است.

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.