×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اطلاعیه ها

امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 20 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

سازمان گمرک ایران جدیدترین آمار کلی ارزش کالای مهم صادراتی و وارداتی را کشور را منتشر کرده است. متانول یکی از مهم‌ترین محصولات پتروشیمی است که در سال‌های اخیر از مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به شمار رفته و ارزآوری زیادی برای کشور داشته است. بنا به گزارش‌ها ظرفیت تولید متانول در کشور سالانه ۱۶ میلیون تن است، در حالی که مصرف داخلی آن کمتر از یک میلیون تن در سال است. بنابراین بخش اعظم متانول تولیدشده در کشور صادر می‌شود.

مطابق آمار گمرک در ده ماهه نخست سال ۱۴۰۲ درآمد حاصل از صادرات متانول به ۲ میلیارد دلار رسیده که بیشترین مقدار آن از سال ۱۳۹۲ بوده است. همچنین ارزآوری هر کیلوگرم صادرات متانول نیز به بیشترین حد از سال ۱۳۹۸ رسیده است.

در این گزارش تغییرات درآمد حاصل از صادرات متانول برای کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

درآمد دلاری حاصل از صادرات متانول رکورد در ۱۰ سال اخیر رکورد زد

متانول یا متیل الکل نوعی الکل بدون رنگ و بو است که در پتروشیمی‌ها تولید می‌شود. این ماده از محصولات بسیار مهم صنعت پتروشیمی است که کاربرد گسترده‌ای در صنعت دارد. کاربرد در صنعت سوخت، ماده اولیه صنایع شیمیایی از جمله تولید لاستیک و پلاستیک و کاربرد در صنعت الکترونیک بخشی از کاربردهای این محصول است.

مطابق گزارش‌ها در سال‌های اخیر حدود ۹۰ درصد متانول تولید شده صادر شده است. بنابراین کشور مزیت زیادی برای صادرات این ماده شیمیایی دارد. به گزارش گمرک این محصول سومین کالای صادراتی ایران در ده ماهه نخست ۱۴۰۲ بوده است.

بررسی روند ده ساله ارزش دلاری صادرات متانول نشان می‌دهد از سال ۱۴۰۰ ارزآوری این محصول برای کشور افزایش قابل توجهی یافته است. به طوری که از ۸۹۶ میلیون دلار در ده ماهه نخست سال ۱۳۹۹ به یک میلیارد و ۷۶۹ میلیون دلار در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ رسیده و در ده ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ نیز رکورد ۲ میلیارد دلار فروش را ثبت کرده که در ده سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

از سوی دیگر بررسی ارزش صادرات هر تن متانول نیز حاکی از این است که ارزآوری حاصل از هر تن متانول به بیشترین حد خود از سال ۱۳۹۸ رسیده است.

رکورد قیمت هر تن متانول صادراتی در چهار سال اخیر

شاخص دیگری برای بررسی تغییرات ارزش صادراتی متانول بررسی متوسط قیمت صادرات آن به ازای هر تن است. به عبارتی این بررسی می‌تواند نشان دهد متانول تولید شده در ایران در بازار جهانی با چه قیمتی به فروش رفته است.

این بررسی نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۳ قیمت صادرات هر تن متانول در بیشترین حد خود در ده سال اخیر برابر با ۳۶۸ دلار بوده است. با این حال این قیمت در سال‌های پس از آن کاهش یافته به طوری که در سال ۱۳۹۹ به کمترین قیمت در این مدت برابر با ۱۳۷ دلار رسید. کاهشی که بخشی از آن به دلیل شیوع کرونا و رکود در بازارهای جهانی بود. متوسط ارزش هر تن صادرات متانول ایران در سال ۱۴۰۱ نیز به ۲۷۳ دلار رسیده که بیشترین مقدار آن از سال ۱۳۹۸ بوده است.

مطابق جداول گمرک کشورهای چین، عراق، پاکستان، هند و ارمنستان و گرجستان مقاصد اصلی صادرات متانول ایران بوده‌اند.

منبع اکو ایران

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.