×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اطلاعیه ها

امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 20 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

اقتصادزمانه : معاون صنایع عمومی وزارت صمت با بیان اینکه تا پایان دولت سیزدهم به خودکفایی در تولید کاغذ می‌رسیم، گفت: در صنعت سلولزی و محصولات کاغذی ۳۵۰ واحد داریم که کمترین آن کاغذ تحریر بوده است.

آئین جشن خود کفایی در کاغذ کتاب‌های درسی امروز جمعه، با حضور «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «محمدمهدی برادران» معاون صنایع عمومی وزارت صمت و جمعی از مدیران کشوری و استانی در کارخانه چوب و کاغذ مازندران برگزار شد.

در بخشی از این مراسم، «محمدمهدی برادران» معاون صنایع عمومی وزارت صمت، ضمن بیان مطلب فوق گفت: با فعال‌سازی مجدد این واحد مشکلات ماده ۱۴۱ حل شده است، در گذشته این واحد ورشکسته محسوب می‌شد و حالا این واحد نمونه برگزیده شد و تولید تخصصی انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه تا پایان دولت سیزدهم به خودکفایی در تولید کاغذ می‌رسیم، ادامه داد: این گام اول در تامین کاغذ تحریر است که موفق شدیم کتب درسی را موفق شدیم با کاغذ داخلی از طریق کارخانه‌های مازندران، شوشتر و اردستان تامین کنیم.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت اضافه کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید کاغذ تحریر ۸۰ هزار تن شده که در یک سال آینده نیز این میزان را افزایش دادیم، همچنین ۴۵ هزار تن به تولید شیراز، ۵ هزار تن شادگان و ۱۵ هزار تن سروستان اضافه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به‌طور کلی به سمت تولید کاغذ تحریر به‌صورت زنجیره‌ای حرکت می‌کنیم، تصریح کرد: تولید کاغذ را از مرحله ابتدایی آن یعنی کاشت درخت تا محصول نهایی دنبال می‌کنیم.

برادران با تاکید بر اینکه افزایش کیفیت و تکمیل زنجیره تولید و توجه به بازیافت از جمله دیگر اقداماتی است که در این عرصه دنبال می‌کنیم، یادآور شد: ۱۵ هزار تن کاغذ مشهد، ۴۵ هزار تن کاغذ شیراز، ۵ هزار تن کاغذ سبز شاودان و ۱۵ هزار تن در سروستان استان هرمزگان تولید می‌شود که همه به سمت تولید کاغذ تحریر حرکت می‌کنند.

وی بار دیگر به این موضوع تاکید کرد که زنجیره تولید، از کاشت درخت تا محصول نهایی در برنامه‌های‌مان قرار دارد، افزود: گام بعدی افزایش کیفیت کاغذ و تکمیل زنجیره تامین کاغذ است که با توجه به موضوعاتی از جمله فرهنگ بازیافت، از ظرفیت بوجود آمده استفاده می‌کنیم.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت در ادامه تاکید کرد: همچنین از مقامات عالی وزارت فرهنگ و ارشاد و مجموعه شهرداری‌های سراسر استان درخواست می‌کنم که در حوزه فرهنگ بازیافت، کاغذ باطله‌هایی که در کشور موجود است را در اختیار کارخانه‌های تولید کاغذ قرار دهند.

وی با بیان اینکه البته طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای تولید عمده ظرفیت آینده کاغذ، از ظرفیت بازیافت استفاده می‌کنیم، خاطرنشان کرد: خودکفایی در تولید کاغذ کتب مدرسه را به تمام کارگران این مجموعه، تمام فعالانی که در این حوزه زحمت کشیدند، استاندار مازندران، نمایندگان مجلس، مجموعه همکاران‌مان در دولت خصوصا وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارشاد تبریک عرض می‌کنم.

برادران اضافه کرد: ما در صنعت سلولزی و محصولات کاغذی ۳۵۰ واحد داریم که کمترین آن کاغذ تحریر بوده است.

وی با بیان اینکه این واحد در گذشته مشکلاتی از جمله ماده ۱۴۱ به معنی ورشکستگی، کارت بازرگانی و مواد اولیه داشت، تصریح کرد: خوشبختانه این واحد امسال به‌عنوان واحد نمونه برگزیده شد که تولید آن به سمت تولید تخصصی حرکت می‌کند و اجازه داد سایر حوزه‌ها در ظرفیت‌های تولیدی این واحد فعالیت کنند.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت با اشاره به اینکه این گام اول در تامین کاغذ تحریر است که موفق شدیم کتب درسی را موفق شدیم با کاغذ داخلی از طریق کارخانه‌های مازندران، شوشتر و اردستان تامین کنیم، ادامه داد: الان ظرفیت تولید کاغذ تحریر به ظرفیت ۸۰ هزار تن رسیده و این نوید را می‌دهیم که ان‌شاءالله در یک‌سال آینده و با افزایش ظرفیت این مجموعه، ۸۰ هزار تن کاغذ دیگر به ظرفیت فعلی کشور اضافه خواهد شد.

وی افزود: با همراهی مدیریت مجموعه چوب و کاغذ مازندران، پروانه تامین ۱۴ هکتار شهرک صنعتی مجاور این کارخانه صادر شده است و ان‌شاءالله با حضور وزیر صمت این فرایند تکمیل و زنجیره ارزش آن کامل خواهیم شد. البته از مسیر تکمیل فرآیند کاشت و اتصال آن به خمیرسازی، حوزه نوشت‌افزار و محصولاتی که به آنها اشاره شد، قابلیت تولید بیشتری خواهند داشت.

برادران صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: در حوزه بازیافت کاغذ، قطعا در آینده نزدیک، همراهی بیشتری از سوی شهرداری‌ها و سازمان وابسته خصوصا در شهر تهران خواهیم داشت.

با ارتباط مناسبی که با علیرضا زاکانی شهردار تهران داریم، وی قبول کرد که قصورهای زیادی در گذشته صورت گرفته اما در آینده طرح منسجمی در حوزه بازیافت کاغذها خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه مجددا از همه کسانی که در این افتخار بزرگ نقش داشتند، خصوصا وزرای ارشاد و آموزش و پرورش تشکر می‌کند، اضافه کرد: در سال گذشته ۹۶ میلیون صادرات در حوزه کاغذ مقوا کارتن در کشور داشتیم و همچنین خدمات مهندسی و چاپ را در قالب طراحی، چاپ و صادرات پیگیری کردیم که این فرآیند را ادامه خواهیم داد.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت همچنین گفت: این مجموعه موفق شد برای نخستین مرتبه تولید کاغذ پوز بانکی را داشته باشد که در فرایندهای آتی این اخبار خوب، توسط مسئولان ذیربط مخابره خواهد شد.

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.