×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اطلاعیه ها

امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 20 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 58 خبر

اقتصادزمانه : مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت ضرورت تعامل میان دانشگاه‌های فناورمحور و دانش‌بنیان‌ها، از ایجاد یک فرایند تغییر در نگاه فناوری از نوآوری دانشگاه‌محوری به صنعت‌محوری را در جهت رفع نیازهای کشور و جهش از نسل ۲ به نسل ۴ در حوزه فناوری خبر داد.

به گزارش شبکه خبری اقتصادزمانه :  نشست خبری جایزه ملی فناوری ایران با حضور امیرحسین اسدی مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت امروز در حالی برگزار شد که حاوی نکاتی ارزنده و البته انتقادی در شکل‌گیری اتصال صنعت به مباحث فناوری و نوآورانه بود. مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت با بیان اینکه نیازمند یاری تمامی دستگاه‌ها و رسانه‌ها در مسیر شکل‌گیری یک ائتلاف دانش‌بنیانی در حوزه صنعت می‌باشیم، گفت: تاکنون اقدامی برای شکل‌گیری کنسرسیوم (یک ائتلاف و پیوند) در حوزه صنعت با دانش‌بنیان‌ها در مسیر ایجاد پروژه‌های بزرگ انجام نگرفته است.

وی تشکیل ائتلاف‌ها، اتحادیه‌ها و طراحی پروژه‌های بزرگ را در حال حاضر حائز اهمیت دانست و افزود: نقدی که اکنون وارد است این می‌باشد که کل اکوسیستم (اجتماع بوم شناسی) نوآوری ما کمتر از ۲ درصد GPT را داراست، لذا واژه اکوسیستم فناوری هم باید اصلاح شود و واژه فناوری و صنعت‌محوری باید برای آن تعریف شود. بوم‌سازی که در یک حوزه قرار بگیرد نمی‌تواند در صنعت ایفای نقش کند. این اتفاق مثبت اکنون در حال رخ دادن است و اکوسیستم فناوری جدا از صنعت رشد نمی‌کند. شکل‌گیری پارک‌های فناوری در دل صنعت از جمله این اتفاقات مثبت در این زمینه است.

امیرحسین اسدی تصریح کرد: پردیس‌های فناوری صنعت محور، پارک‌های نوآوری هستند که در دل صنعت اکنون شکل گرفته است. دانش‌بنیان‌ها به دلیل نداشتن بازار توانستند از ظرفیت‌های بازار صنعت و بالعکس صنعتی‌ها با استفاده از ظرفیت‌های نخبگان و متخصصان نوآور به یک تعامل و همکاری مثبت برسند که بزرگترین دستاورد توسعه صنعت در مدت انجام این فعالیت‌ها به شمار می‌رود. اگر دانشگاه‌های ISIمحور به دانشگاه‌های صنعت‌محور گرایش پیدا کنند، نیاز کشور مرتفع خواهد شد.

در ادامه این نشست فناورمحور که در وزارت صمت برگزار گردید، مدیر کل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت، در یک جلسه به سوالات خبرنگاران حاضر در این همایش پاسخ داد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر معیارهای ارزیابی و اهداف اصلی، گفت: هدف اصلی را ایجاد یک فرایند تغییر در نگاه فناوری از نوآوری دانشگاه‌محوری به صنعت‌محوری است. کل اکوسیستم دانشی کشور باید از نسل ۲ به نسل ۴ ارتقاء پیدا کند.

اسدی با بیان اینکه قرار است در سال آینده جایزه دوم نیز در این حوزه با هدف توسعه این رویکرد گسترده‌تر باشد، افزود: در موضوع آلودگی هوا، وظیفه دانشگاه‌ها حل این مسئله نیست بلکه وظیفه صنعت حل این مشکل است. وقتی می‌گوییم دانشگاه‌ها باید صنعت‌محور (مسئله‌محور) باشد یعنی اگر امسال ۱۰۰۰ پایان‌نامه یا ۵۰ فناوری در زمینه آلودگی هوا انجام شد، کار اشتباهی صورت نگرفته است. شاخص‌های مدنظر برگزاری این نشست مبتنی بر رضایت صنعت، جامعه و دانشگاه قرار داده شده است.

وی جایزه ویژه سازمان حامی فناوری را در مسیر بررسی عملکرد دستگاه‌های دولتی فعال در حوزه فناوری را دیگر جایزه حوزه کسب و کار در وزارت صمت عنوان کرد و گفت: معیار اصلی رضایت صنعت از دانش دانشگاه و فناوری به کار گرفته شده در کسب و کار مربوطه است.

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت در انتقاد به برگزاری نشست‌ها و همایش‌های مشابه که اکتفا به دریافت جایزه می‌شود، اظهار داشت: شناسایی نگاه فناورمحور و اقدامات پیش‌ رو و همچنین پیگیری برنامه‌ها و طرح‌های ارائه شده از اهمیت بالایی در تداوم این حرکت‌ها برخوردار است که کمک رسانه‌ها در این حوزه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.