×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اطلاعیه ها

امروز : چهارشنبه, ۴ مهر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 25 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 28 خبر
بررسی راهکارهای چندگانه برای عبور از چالش های سنگ آهن در زنجیره فولاد

سرپرست ایمیدرو ابتدا با برشمردن برخی از چالش های برجسته زنجیره فولاد، تاکید کرد: در حوزه فولاد با ناترازی هایی مواجه هستیم که اثرات آن گام به گام وارد بخش سنگ آهن و حوزه بالادستی می شود. به گفته وی، ایران به ظرفیت تولید ۵۰ میلیون تن فولاد دست یافته اما تولید واقعی با ظرفیت کمتر از ۷۰درصد انجام می شود که این امر با ورود کارخانه های جدید فولادی، تشدید خواهد شد و کمبود سنگ آهن بیش از شرایط فعلی نمایان می شود. آقاجانلو ادامه داد: ذخایر فعلی سنگ آهن تا حدود ۱۵ سال دیگر جوابگوی تولید فولاد است این در حالی است که با توجه به مواردی از جمله محدودیت های زمین برای اکتشاف، فرسودگی ماشین آلات معدنی و حفاری و همچنین کمبود نیروی متخصص در این حوزه ها، نیازمند راهکارهایی هستیم با بتوانیم از چالش های آتی عبور کنیم. وی نقش تشکل ها در ارایه راه حل ها را حیاتی خواند و گفت: با کمک انجمن سنگ آهن و تجارب موجود قادر به برطرف کردن موانع هستیم. سرپرست ایمیدرو در عین حال به وضعیت تولیدات چین اشاره کرد و گفت: با توجه به سیاست های انقباضی آن کشور، به زودی شاهد روند روزافزون صادرات فولاد آن کشور به بازارهایی خواهیم شد که اکنون در اختیار شرکت های ایرانی قرار دارد. وی با یادآوری تنگناهای روسیه برای صادرات فولاد، اظهار داشت: آن کشور نیز به سبب تحریم های موجود، قادر به ادامه صادرات به اروپا نیست و پیش بینی می شود بازارهای حوزه خاورمیانه و شمال افریقا و حتی شرق آسیا را هدف هدفگذاری کند که اکنون از تولیدات ایرانی استفاده می کنند. آقاجانلو ادامه داد: به موضوعات فوق، کاهش قیمت و رقابت تولیدکنندگان هم اضافه می شود که شرایط را برای شرکت های ایرانی پیچیده تر خواهد کرد. سرپرست ایمیدرو گفت: تامین انرژی هم شامل حال کل صنعت است که این امر هم بر روند تولید داخلی اثرگذار است و باید در یک فضای همفکری با حمایت وزارت صمت و ایمیدرو و حضور تشکل ها، راهکارها ارایه و پیاده سازی شوند. آقاجانلو با بیان اینکه بررسی های ما نشان داده راه حل هایی برای این مسائل وجود دارند که می تواند حال زنجیره فولاد را بهبود ببخشد، گفت: فعال سازی معادن زیرزمینی سنگ آهن، استفاده از باطله ها و سنگ آهن کم عیار و همچنین ذخایر هماتیتی، دعوت از تولیدکنندگان ماشین آلات معدنی برای مشخص کردن سهم آن ها در تامین نیازها، حمایت از فعالیت ها برای معدنکاری فراسرزمینی و تقویت آموزش نیروی انسانی از جمله پیشنهادات این سازمان برای مهار چالش های آتی است. وی تاکید کرد: ایمیدرو هیچ محدودیتی برای اجرای برنامه های آموزشی برای دوره های حفاری اکتشافی، ماشین آلات معدنی و… ندارد. سرپرست ایمیدرو خاطر نشان کرد: این سازمان از سال های گذشته پیگیر احداث نیروگاه هایی در مناطق معدنی بوده است و این امر نتایج قابل توجهی به همراه خواهد داشت.

در این جلسه سمیه خلوصی با ارایه گزارشی، روند محدودیت های مصرف فولاد در چین و تاثیر آن بر بازارهای جهانی، تشدید رقابت در بازارهای صادراتی، ذخایر سنگ آهن ایران و تاثیر آن در تامین مواد اولیه و تولیدات زنجیره فولاد و … را ارایه کرد. همچنین خدایار کریم نژاد مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو)، پیشنهاداتی برای استفاده بهینه از ذخایر فعلی سنگ آهن و رشد تولید آن ارایه کرد.

در این نشست اعضای هیات رئیسه انجمن سنگ آهن همچنین پیشنهاد دادند ایمیدرو نسبت به واگذاری پهنه های اکتشافی دقت عمل و تامل بیشتری نشان دهد تا از ورود بخش های غیرتخصصی به این حوزه -که قرار است ذخایر جدیدی به سنگ آهن کشور اضافه کند-، ممانعت ایجاد شود. علاوه بر این انجمن سنگ آهن خواهان حمایت از شرکت های بزرگ – به عنوان پهلوانان زنجیره فولاد– شد به این دلیل که این شرکت ها بخشی از خریدهای خود را از معادن کوچک تامین می کنند که در صورت مواجهه با بحران، معادن کوچک دچار آسیب های فراوان خواهند شد.

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.