×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اطلاعیه ها

امروز : دوشنبه, ۲۳ مهر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 14 October , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 40 خبر
مدیر پژوهش و مسئول مطالعات ژئوپارک سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور: راه‌اندازی کارگروه ملی ژئوپارک راهی برای یکپارچه‌سازی بین ارگان‌ها

به گزارش روابط عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، نازنین بدری، مدیر پژوهش و مسئول مطالعات ژئوپارک این سازمان با بیان این مطلب گفت: کارگروه ملی ژئوپارک با هدف هماهنگی، ساماندهی، تسهیل و هدایت فعالیت‌ها و امور ژئوپارک و تعامل بین دستگاه‌های ذیربط با محوریت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور آغاز به کار کرده است. از این به بعد، فرآیند شناسایی، معرفی و راه‌اندازی ژئوپارکها با هماهنگی این کارگروه صورت می‌پذیرد و کمیسیون ملی یونسکو برای ارسال پرونده ژئوپارکها برای جهانی شدن، فقط سازمان زمین‌شناسی و این کارگروه را به رسمیت می‌شناسد.

او در ادامه گفت: این بدان معنی نیست که سازمان زمین‌شناسی خودش به تنهایی می‌خواهد همه کارها را انجام بدهد، بلکه به این معنی است که این سازمان فقط نظارت می‌کند و هر اقدامی در جهت شناسایی و مطالعات ژئوپارکها انجام می‌شود باید حتما با نظارت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور باشد. این سازمان از همکاری با جوامع محلی، شرکتهای خصوصی، موسسات پژوهشی، شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها استقبال می‌کند.

بدری افزود: مهمترین بحث ژئوپارکها، اشتغالزایی برای جوامع محلی بویژه در مناطقی است که ثروتهای دیگری همچون نفت یا منابع آبی لازم برای کشاورزی، وجود ندارد، می‌توان با معرفی جاذبه‌های زمین‌شناسی خدادادی برای مردم محلی از طریق صنعت ژئوتوریسم درآمدزایی کرد و با جذب گردشگر بویژه گردشگران خارجی اقتصاد آن مناطق را به گردش درآورد و چون درآمد مردم محلی از جاذبه‌های طبیعی محل زندگی‌شان است، خودشان در حفاظت و نگهداری از آن می‌کوشند. درخواست برای انجام مطالعات پژوهشی و در نهایت راه‌اندازی و جهانی شدن ژئوپارکها باید با حمایت و مشارکت مردم و مقامات محلی ارائه شود چراکه ژئوپارک یک فرآیند پایین به بالاست.

به گفته مدیر پژوهش و مسئول مطالعات ژئوپارک سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور اعضای کارگروه ملی ژئوپارک‌های کشور، نمایندگانی از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان انرژی اتمی، وزارت نفت و کمیسیون ملی یونسکو هستند که جلسات در محل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور برگزار می‌شود.

بدری گفت: در حال حاضر یکی از کارهای مهم کارگروه، نگارش آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های تخصصی لازم برای فرآیند شناسایی، حفاظت و مدیریت ژئوپارکهاست که با حضور همه این نمایندگان در حال انجام است.همچنین به تازگی منطقه آزاد چابهار نیز برای انجام مطالعات تکمیلی ژئوپارک چابهار اعلام آمادگی کرده است که در حال انجام اقدامات اولیه آن هستیم.

او افزود: یکی از مهمترین نکاتی که برای جهانی شدن ژئوپارکها باید مدنظر باشد، یافتن سرمایه گذار برای تامین منابع مالی مورد نیاز همچون تامین زیرساختها، آموزش مردم محلی و تبلیغات است مثلا برای ژئوپارک طبس، معدن ذغال سنگ پروده حامی مالی شد.

از آنجا که به دلیل تنوع پدیده‌های زمین‌شناختی، ایران بهشت زمین‌شناسان شناخته می‌شود، در سال ۱۳۸۴ تعداد ۳۰ منطقه دارای ظرفیت برای ژئوپارک توسط سازمان زمین‌شناسی شناسایی و معرفی شد که تاکنون ژئوپارکهای قشم، طبس و ارس توسط یونسکو، جهانی اعلام شده‌اند.ژئوپارک جهانی قشم برای نخستین بار در سال ۱۳۸۵ جهانی شد و ژئوپارکهای ارس و طبس سال گذشته ثبت جهانی شدند.

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.