×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اطلاعیه ها

امروز : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 21 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

رویداد آنلاین: پتروشیمی شازند یکی از پتروشیمی‌های مهم در حوزه صادرات و ارزآوری است که سه هدفی اصلی افزایش تولید البته نه به عنوان شعار بلکه به صورت عملی، افزایش صادرات و دانش‌ بنیانی شدن را دنبال می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری رویداد آنلاین باوجود شرایط سخت اقتصادی و تحریم های ظالمانه ی بین المللی شاهد مدیریت علمی و اقتصادی بسیار خوبی در پیشبرد اهداف شرکت پتروشیمی شازند هستیم و همواره اخبار بسیار خوبی از دستاوردها و موفقیت های این شرکت خصوصا در زمینه تحقق مسئولیت های اجتماعی و پروژه های زیست محیطی منتشر می‌شود.

ایجاد یک مجتمع پتروشیمی جهت تولید مواد پایه ای و میانی با استفاده از خوراک اصلی نفتا و تبدیل به فراورده های نهایی پلیمری و شیمیایی و نیز تربیت مدیران و کارکنان با تجربه و متخصص برای صنعت پتروشیمی کشور سبب شد تا مجتمع پتروشیمی شازند به عنوان یکی از طرح‌های زیربنایی و مهم کشور در راستای سیاست‌های کلی توسعه صنایع پتروشیمی و با هدف تامین نیاز داخلی کشور و صادرات ایجاد و به بهره‌برداری برسد.

مجتمع پتروشیمی شازند که با هدف تولید مواد پایه و میانی در صنعت پتروشیمی راه‌اندازی گردید و با استفاده از دانش‌های فنی تکنولوژی و فرایندهای پیشرفته تولیدات بسیار متنوعی را در گرید‌های مختلفی از محصولات دارد، برای حفظ محیط زیست اقداماتی در خور توجه را به انجام رسانده است.

واحدی برای تصفیه پساب‌ها و بازیافت مواد زائد در مجتمع وجود دارد.

همچنین، مواد دورریز جامد و مایع نیز در کوره پیشرفته ضایعات سوزانده شده و دفع می‌شوند.

فعالیت‌های محیط زیستی پتروشیمی شازند در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی سبب شد تا این مجتمع سامانه مدیریت محیط زیستی را استقرار داده و گواهینامه ISO 14001-2015 را دریافت کند.

یکی از محصولات استراتژیک و ارزشمند پتروشیمی شازند که به طور متوسط روزانه حدود یک هزار تن تولید می‌شود ترکیبات هیدروکربنی از قبیل A۹۲ A۸۰, PGH, بوده که درحال حاضر بخش عمده این محصولات به کشور‌های منطقه صادر می‌گردد.

به هنگام بارگیری از طریق دریچه‌های بالای مخزن مقدار قابل توجهی بخارات هیدروکربنی از بالای دریچه‌ها در هوای اطراف منتشر می‌گردد که با توجه به ترکیب درصد مواد تشکیل دهنده محصولات فوق الذکر (این مواد هیدروکربنی) قابلیت انتشار، انفجار، اشتعال، آتش سوزی و انتشار در محیط را می‌تواند به همراه داشته باشد. همچنین انتشار بخارات هیدروکربنی باعث هدررفت مقادیر قابل توجهی ترکیبات ارزشمند می‌گردید که تقریباً حدود دو هزار لیتر در روز محاسبه می‌گردد.

پتروشیمی شازند با اجرای پروژه جمع آوری بخارات هیدروکربنی (VRU) توانایی جمع‌آوری و تبدیل به محصول بخارات حاصله از بارگیری محصولات هیدروکربنی که روزانه نزدیک به ۱۰۰۰ تن است را به انجام رسانیده است.
جمع آوری گازهای هیدروکربنی می تواند منجر به افزایش تولید ناخالص این شرکت شود و به کاهش پراکندگی گازها در محیط پیرامونی کمک شایانی نماید.

اجرای پروژه کهاب پتروشیمی شازند یکی از گام های بزرگ این شرکت در راستای صنعت سبز بودن مجتمع پتروشیمی شازند است و مردم استان مرکزی باید بدانند که پتروشیمی شازند در زمینه کاهش آلاینده ها، سبز بودن و بخش های محیط زیست عملکرد بسیار موفقی داشته و می تواند به عنوان یک الگو برای همه صنایع باشد.

در آخرین روزهای پاییز و با سردتر شدن هوا، اثرات ناترازی گاز در ایران مشخص‌تر شده و گاز بخش‌هایی از صنایع جیره‌بندی شده است. در حالی که نوک زوبین حملات آلودگی هوا به سمت نیروگاه‌ها به دلیل مازوت‌سوزی گرفته شده است و شازند نیز از این امر مستثنی نبوده است، این شرکت تمام تلاش خود را در مسیر تامین گاز مصرفی خانواده‌های استان مرکزی با متحمل شدن زیان مازوت‌سوزی به کار بست.

از حق نگذریم در کنار فعالیت‌های مازوت‌سوزی که از نظر آلودگی هوا تاثیر دارد، اما این نیروگاه به دلیل کمبود گاز و رفع نیاز و تامین مصرف گاز بخش خانگی نیروگاه ۲۰ آذرماه مازوت‌سوزی را شروع کرده است ولی تا پیش از آن شهر اراک ۷۰ روز ناسالم را در سال جاری تجربه کرده است، بنابراین نباید از عوامل اصلی آلودگی هوای این شهر در طول سال غافل شویم.
این نیروگاه هیچ تمایلی به استفاده از مازوت ندارد، چرا که سوخت اصلی این نیروگاه گاز طبیعی است و مصرف مازوت موجب می‌شود که تجهیزات واحدهای نیروگاه هر دو سال نیازمند تعمیرات اساسی شده و شاهد استهلاک ۵۰ درصدی تجهیزات این واحدها باشیم.
پتروشیمی شازند گام های بلندی برای حفظ پایدار محیط زیست برداشته است که در همین راستا می توان به طراحی و ساخت داخل سیستم پایش و اندازه‌گیری آنلاین دودکش‌های نیروگاه نیز با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال اشاره کرد که هم اکنون در حال تجهیز کارگاه‌ها هستند.
تعمیرات اساسی واحد چهارم نیروگاه شازند از ابتدای آذرماه به مدت ۱۲۰ روز آغاز شده است، با خروج این واحد از مدار تولید شاهد کاهش ۲۵ درصدی مصرف مازوت در نیروگاه شازند هستیم. در فصول سرد سال همزمان با برودت هوا و افزایش مصرف گاز بخش خانگی، سهمیه گاز نیروگاه نیز دچار محدودیت می‌شود و به ناچار مجبور به استفاده از سوخت دوم (مازوت) برای تولید برق مورد نیاز مشترکان می‌شویم که استفاده از این سوخت هیچگونه صرفه اقتصادی و فنی برای نیروگاه ندارد و موجب خوردگی تجهیزات و آسیب‌دیدگی واحدهای نیروگاه می‌شود.

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.